Závažná témata děti stále častěji řeší přes online kanály, ukázaly statistiky Linky bezpečí

Závažná témata děti stále častěji řeší přes online kanály, ukázaly statistiky Linky bezpečí
V roce 2015 přijala Linka bezpečí celkem 158 573 telefonátů dětí, které hledaly pomoc při řešení problémů. To je průměrně 430 hovorů denně. Nejčastěji děti volají v odpoledních hodinách. Se závažnými tématy jako je zneužívání, týrání či sebevražedné tendence však děti Linku bezpečí stále častěji kontaktují prostřednictvím online kanálů – emailem a přes chat. Jejich podíl se oproti loňskému roku téměř zdvojnásobil.

Společným cílem nás všech musí být maximální ochrana dětí před jakýmkoli druhem násilí. V ČR neexistuje dostatečná síť preventivních a krizových služeb pro děti a rodiny. Když už se děti ve složité situaci ocitnou, musí existovat co nejširší nabídka dostupné pomoci. Linku bezpečí vnímám jako klíčovou službu, která nabízí okamžitou nízkoprahovou pomoc všem dětem v krizi z celé ČR,“ uvedla ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. 

Prostřednictvím online kanálů děti Linku bezpečí stále častěji kontaktují převážně se závažnými rodinnými problémy, jako jsou zneužívání či týrání, a s osobními tématy, mezi nimiž dominuje sebepoškozování či sebevražedné tendence. „Závažnost problémů, které s námi děti přes online prostředí řeší, dokládá rostoucí význam těchto našich dvou služeb.  Potvrzuje se, že online komunikace je běžnou součástí světa mladých. Komunikace o závažných tématech se mnohým dětem jeví snazší písemnou formou. Při psaní nemusí skrývat pláč, který tato témata často provází. Je pro ně jednodušší některé věci napsat než vyslovit,“ vysvětlil Peter Porubský, vedoucí Linky bezpečí.

Zatímco v rámci e-mailové poradny byl zaznamenán nárůst počtu dotazů ohledně šikany, prostřednictvím chatu se konzultanti Linky bezpečí nejčastěji věnovali dětem, které hovořily o pokusech či myšlenkách ukončit svůj život. Dalším klíčovým tématem byly zkušenosti dětí se sebepoškozováním, hledání jiných forem úlevy, aby se této nebezpečné formy úlevy zbavily.

Podobný trend zaznamenala v loňském roce také Rodičovská linka, jež nabízí odbornou pomoc rodičům při řešení problémů související s jejich dětmi. „Vzhledem k tomu, že na rozdíl od Linky bezpečí funguje Rodičovská linka pouze ve všední dny v odpoledních hodinách,  je nabídka E-mailové poradny více než na místě, což dokládá, že ji stále více rodičů pro komunikaci využívá,“ doplnila Kateřina Schmidová, vedoucí Rodičovské linky. Mezi nejčastější témata na Rodičovské lince patřily rozvod v rodině a před a porozvodové uspořádání péče o děti. Zaznamenán byl rovněž nárůst tématu šikana.

S ohledem na každoročně se zvyšující nárůst využívání online technologií v komunikaci, bude Linka bezpečí nabídku těchto komunikačních kanálů posilovat. „V současné době s podporou našich partnerů a dárců připravujeme rozsáhlou technologickou obnovu a upgrade našich systémů, abychom byli na potřeby našich klientů a jejich rapidní nárůst související s demografickým vývojem připraveni,“ uzavřela ředitelka Linky bezpečí Ivana Šatrová.

David Laňka, Linka bezpečí     Petr Habáň, tiskový mluvčí MPSV

Tisková zpráva ke stažení ZDE.
Statistiky Linky bezpečí ke stažení ZDE